Dykk dypere

Babytegn hjelper talespråket

Et barn som bruker babytegn pleier å bruke talespråk tidligere enn ellers. Det er fordi babytegn aktiviserer språksenteret i barnets hjerne. Babyer blir nysgjerrige på språk etter at de har begynt å bruke noen tegn. De kommuniserer mer med foreldrene sine og forstår mer av det som skjer rundt dem. Dette motiverer dem til å lære mer og mer, også talespråk.

Forskning viser at toåringer som har lært seg babytegn har betydelig større ordforråd i talespråk, er bedre i stand til å uttale setninger og har generelt større språkforståelse enn barn uten babytegn. Det er også funnet at treåringer som gjennom oppveksten har hatt babytegn har et talespråk som en fireåring uten babytegn. Hos noen barn har disse treåringene et talespråk som femåringer uten babytegn.

«Vår eldste sønn (nå tre år gammel) har et mye større ordforråd enn de fleste femåringer. Selv vår barnelege har kommentert ordforrådet hans.» Marit og Paal, foreldre til Frederik 3 år

Det er flere årsaker til dette. Når den lille begynner å bruke tegn, blir foreldrene som regel mer motivert til å snakke mer med barnet sitt fordi de får bedre respons. Det resulterer i at foreldrene snakker mer til barnet, både med og uten tegn. Et barn hører dermed flere ord uten at foreldrene merker det. For eksempel hvis et barn sier ”blomst!” og peker mot en blomst, svarer foreldrene ”Ja, det er en blomst! Se så fin den er! Den er rødt og lukter godt!”. Det er noe foreldrene ellers ikke ville ha sagt. De ville kanskje gått forbi blomsten uten å si noe om det, de har jo sett en blomst tusenvis av ganger, men for en baby er en blomst noe nytt og vakkert. De vil gjerne snakke om det og det er mulig med babytegn. Foreldre blir da minnet på hva barnet er opptatt av og kan snakke om det. Det gjør at barnet får et “språkbad” ved tidlig alder. Dette fører generelt til et bedre ordforråd.

Barn er interessert i mye når de er små og interessene forandrer seg raskt. En uke kan de være ekstra interessert i kjøretøy, den neste uken kan de være ekstra interessert i fugler. Dette understrekes ved at babyer peker og er ekstra glad når det snakkes om disse tingene. Likevel kan det være vanskelig for foreldre å vite hva en baby er interessert i akkurat i øyeblikket. Med tegn er dette mye lettere. En baby kan bruke tegn for akkurat det som er interessant og vil følge ekstra godt med når foreldrene også snakker om det samme. For eksempel når dere er ute på trilletur og det flyr fugler foran vognen. Babyen bruker da tegnet for ”fugl”. Du får sjansen til å forklare hva som skjer med fuglene, og du kan for eksempel si ”Ja, det er mange fugler som flyr der oppe! Da kan de sitte på taket og se ned på oss!”. Babyen din vil da lytte ekstra godt, fordi hun er nysgjerrig på fugler akkurat der og da. Det at en baby lytter ekstra nøye, gjør at det er lettere å plukker opp flere ord enn ellers.

Tegnene kommer til å falle naturlige bort når et barn får mer fokus på det verbale språket. Fordelene kommer til å bestå. Språksenteret i et barns hjernen er allerede sterkt.